جاذبه های گردشگری لاهیجان

جاذبه های گردشگری لاهیجان

 

سفر به شمال ایران یکی از محبوب‌ترین سفرها در بین ایرانیان است . استان‌های گلستان، گیلان و مازندران سالانه گردشگران زیادی را میزبانی می‌کنند . در این میان شهر لاهیجان به دلیل همجواری با یکی از قله‌های کشور و داشتن آب و هوایی دل انگیز و طبیعتی کم نظیر به عروس گیلان شهرت پیدا کرده است. حتماً شما هم نام کلوچه این شهر و طعم بی‌نظیر آن برایتان آشناست . همه این‌ها باعث شده ما در این مطلب از مجله گردشگری بلیط اینجا به معرفی جاذبه های گردشگری لاهیجان بپردازیم. تا شما را با شهر چای و بهار نارنج بیشتر آشنا کنیم.

تعداد این جاهای دیدنی کم نیست و با گشت و گذار در این خطه می‌توانید از بازدید بناهای تاریخی گرفته تا مکان‌های تفریحی و مناظر طبیعی لذت ببرید .

 

 

طبیعت شیطان کوه

منطقه‌ای در لاهیجان وجود دارد که در گذشته محل شکار شاهان و بزرگان بوده است . به همین دلیل به شاه نشین شهرت پیدا کرده . این منطقه به این دلیل به شیطان کوه لقب دارد که بر اساس باور گذشتگان فردی از بالای آن به پایین پرتاب شده و از بین رفته است . طبق این روایت معتقدند شیطان این فرد را به پایین پرتاب کرده و به این کوه؛ شیطان کوه می‌گویند . تعداد زیادی از جاذبه‌های گردشگری لاهیجان مانند: استخر لاهیجان ، بام سبز ، آبشار شیطان و … در این منطقه وجود دارند که در ادامه آنها را معرفی خواهیم کرد . قدم زدن در میان طبیعت سرسبز و جنگلی این منطقه و تماشای مناظر دیدنی اطراف از جذابیت‌های سفر به شهر لاهیجان است .

 

مسجد اکبریه لاهیجان

جنوب غربی لاهیجان میزبان یک عمارت تاریخی به نام مسجد اکبریه است که از دیدنی‌ترین جاذبه‌های این شهر به شمار می‌رود . قدمت این بنا بر اساس سنگ نوشته مرمرین آن به سال ۱۲۳۹ و زمان حکومت فتحعلی شاه قاجار برمی‌گردد و به دست حاج علی اکبر لاهیجانی ساخته شده است . تزیینات و معماری این مسجد به گونه‌ای است که بسیاری آن را با مسجد ایاصوفیه در ترکیه مقایسه می‌کنند . این جاذبه ی مذهبی که در محله گابنه ی لاهیجان واقع شده دارای دو طبقه و ۸ ستون می‌باشد و از مهم‌ترین مساجد این شهر محسوب می‌شود .

 

پارک جنگلی میرصفا

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری لاهیجان بوستان جنگلی به نام میرصفا در محله شقایق این شهر است . در واقع لاهیجان شهری جنگلی است به همین دلیل در گوشه کنار آن آثاری از سرسبزی و جنگل به چشم می‌خورد . این پارک هم با داشتن درختانی بلند و فضایی با صفا و با طراوت و امکاناتی مثل آلاچیق هایی که به آن اضافه شده به محیطی جذاب برای تفریح و پیک نیک گردشگران و محلی‌ها تبدیل گردیده است .

 

تله کابین لاهیجان (بام سبز)

ما در مطلب بهترین تله کابین های ایران به بررسی کلی این جاذبه تفریحی در کشورمان پرداختیم .یکی از این تعداد ،تله کابین لاهیجان یا احرار است که از آن به عنوان بام سبز نیز یاد می‌کنند . تله کابین لاهیجان در سال ۱۳۸۴ با دو ایستگاه ،۵ دکل و ۳۳ کابین راه اندازی شد و اولین ایستگاه آن بام سبز نام گرفت . دومین ایستگاه این تله کابین تاج خروس نام دارد که از بالای آن می‌توان مناظر بسیار زیبا و مزارع چای را در اطراف این شهر تماشایی دید .

همانطور که پیشتر هم اشاره کردیم این تله کابین از جاذبه‌های شیطان کوه است که گردشگران می‌توانند با استفاده از آن در مدت زمانی حدود ۲۰ دقیقه مسافت ۱۵۰متری را تا رسیدن به بالای شیطان کوه طی کنند .

 

استخر لاهیجان

باز هم شیطان کوه و یک جاذبه گردشگری دیگر . در واقع استخر لاهیجان در دامنه‌های این کوه و در بخش شرقی شهر واقع شده است . این استخر در زمینی به وسعت ۱۷ هکتار و با عمق نزدیک به ۴ متر قرار دارد و در گذشته یکی از مخازن‌ آب تامین کننده شالیزارهای برنج بوده  .در مرکز استخر طبیعی لاهیجان جزیره‌ای زیبا قرار دارد که در گذشته میان پشته نام داشته است .یک پل سیمانی این جزیره را به بخش جنوبی استخر متصل کرده . این قسمت به دستور شاه عباس صفوی ساخته شده .

 

 

تالاب سوستان

 

اگر فقط ۵ کیلومتر از جنوب لاهیجان فاصله بگیرید یک تالاب زیبا و دیدنی شما را با طبیعتی دل انگیز و نیلوفرهای آبی میزبانی خواهد کرد . این تالاب حدود ۱۰۰ سال پیش به دست اهالی روستا و برای تامین آب شالیزارها به وجود آمده است و تاکنون هم به برکت باران و رود جاری از کته شال پر آب است . اگر به استان گیلان و شهرستان لاهیجان سفر کردید به هیچ عنوان بازدید از این تالاب دیدنی و منحصر به فرد را که حقیقتاً تکه‌ای از بهشت است از دست ندهید .

 

 

پل خشتی لاهیجان

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری لاهیجان پلی خشتی با قدمتی طولانی در این شهر است . این پل که در محله پرده سر ساخته شده است سازه تاریخی به شمار می‌رود و آن را حاج جعفر کاشانی در اوایل سلطنت قاجار به جای پل قدیمی و سنگی که جای آن بوده احداث کرده است . بنای اولیه این پل در دوره حکومت آل کبا و به دستور نعمت الله طبیب در سال ۸۹۲ هجری ساخته شده . البته این سازه در سال  ۱۲۷۱ بازسازی شده است و در ساخت آن از آجرهای قرمز رنگ و ساروج استفاده شده .

 

بازار سنتی لاهیجان

اگر به بازارگردی علاقه مندید و گشت و گذار به خصوص در یک بازار سنتی برایتان جذاب است حتماً سری به این جاذبه گردشگری لاهیجان بزنید. در این بازار بوی انواع مواد غذایی تازه و باطراوت شما را مجذوب خود خواهد کرد. از ماهی‌های مختلف و انواع پنیرها و ترشی های محلی گرفته تا سبزیجات و میوه‌های رنگارنگ .

این بازار هر روز از صبح تا بعد از ظهر باز است اما صبح تا ظهر  شور و سرزندگی تماشایی و جذابی دارد . بازار سنتی لاهیجان در میدان چهار پادشاهان و خیابان کاشف غربی این شهر واقع شده است .

 

بقعه شیخ زاهد گیلانی

 

کمی آن طرف‌تر از شهر لاهیجان و در روستای کوچکی به نام شیخانه وار مقبره یکی از عارفان مشهور دوران صفوی وجود دارد . نام این عارف شیخ تاج الدین ابراهیم  ملقب به شیخ زاهد گیلانی بوده و در سال ۷۱۱ هجری قمری از دنیا رفته است . اما سلطان حیدر صفوی حدود دو قرن بعد دستور به ساخت بقعه‌ای برای او می‌دهد . بنابر باور برخی از مورخان این حکم او به خاطر خوابی بوده که دیده است . طراحی این بقعه به خصوص گنبد هرمی شکل آن ؛ دیدنی و منحصر به فرد است .

 

موزه تاریخ چای

اولین کسی که چای ایرانی را کشف کرد و آن را رواج داد فردی به نام محمد میرزا قاجارلو مقلب به کاشف السلطنه بود. که به پدر چای ایران شهرت دارد. موزه‌ای در شهر لاهیجان وجود دارد که در واقع آرامگاه این فرد است . در این موزه می‌توانید اطلاعاتی در مورد چای و تاریخچه آن کسب کنید که با اطلاعات مردم شناسی و تاریخی نیز همراه است .

 

 

برای تهیه بلیط سفر به شهر های مختلف ایران با بهترین قیمت و شرایط به سایت بلیط اینجا مراجعه کنید .

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها